پیش دیابت می تواند بر سلامت طولانی مدت مغز تأثیر بگذارد

5 مارس 2021 - محققان دریافتند که بیماری پیش دیابت می تواند بر سلامت مغز تأثیر گذارد .پیش دیابت به وضعیتی اطلاق می شود که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه کافی بالا نیست که بتواند به عنوان دیابت نوع 2 در نظر گرفته شود.

یک تیم از محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) می گویند که آنها رابطه ای بین پیش دیابت و کاهش توانایی شناختی پیدا کرده اند.

در آزمایشی که با شرکت 500 هزار نفر با سن متوسط 58 سال انجام شد، مشخص گردید که احتمال ابتلا به گم گشتگی ذهنی مکرر یا از دست دادن حافظه در افراد مبتلا به پیش دیابت در طی یک دوره ی چهار ساله، 42 درصد بیشتر است .با این حال، طی یک دوره ی زمانی هشت ساله، خطر ابتلا به زوال عقل عروقی در میان این افراد به 54 درصد افزایش یافت.

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر ویکتوریا گارفیلد، از انستیتوی علوم قلب و عروق UCL و واحدUCL MRC  برای سلامت مادام العمر و پیری، گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که ارتباطی بین سطح قند خون بالاتر، -وضعیتی که اغلب به عنوان" پیش دیابت " توصیف می شود- و خطرات بالاتر کاهش توانایی های شناختی و زوال عقل عروقی، وجود دارد.

او افزود: این مطالعه، به عنوان یک مطالعه مشاهده ای، نمی تواند ثابت کند که سطح قند خون بالاتر باعث بدتر شدن سلامت مغز می شود. با این حال، ما معتقدیم که ارتباط بالقوه ای بین این دو وجود دارد که باید بیشتر بررسی شود.درتحقیقات قبلی ارتباطی بین نتایج شناختی ضعیف تر و دیابت پیدا شده بود، اما ما در این مطالعه برای اولین بار به بررسی تاثیر سطح قند خون نسبتاً بالا -دکه هنوز به سطح دیابت نرسیده است- بر سلامت مغز پرداختیم.

این آزمایش شامل بررسی ارتباط سطوح مختلف قند خون با سلامت مغز و آزمایش های شناختی در طول زمان بود. محققان از اطلاعات اسکن MRI ​​ مغز این افراد برای اندازه گیری هرگونه تغییر استفاده کردند.

پروفسور Nishi Chaturvedi، نویسنده ارشد این مقاله، از واحد بهداشت و پیری مادام العمرUCL ، افزود: در این گروه سنی نسبتاً جوان، خطرات کاهش شناختی و زوال عقل بسیار کم است. خطرات اضافی که در رابطه با افزایش قند خون مشاهده می کنیم، فقط به میزان متوسطی نرخ مطلق بیماری را ​​افزایش می دهند. دیدن اینکه آیا این اثرات با افزایش سن ادامه می یابد و در چه جایی نرخ مطلق بیماری بیشتر می شود، مهم خواهد بود.

او افزود: یافته های ما همچنین باید با استفاده از مجموعه داده های دیگر تکرار شوند. در صورت تأیید، سوالاتی در مورد مزایای بالقوه غربالگری دیابت در جمعیت عمومی و اینکه آیا ما باید زودتر مداخلات را آغاز کنیم، ایجاد می شود.

این یافته ها در مجله دیابت، چاقی و متابولیسم[1] منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/prediabetes-could-impact-long-term-brain-health.html

 



[1]the Diabetes, Obesity and Metabolism journal